𝗥𝗔𝗦𝗢 𝗝𝗢 𝗣𝗔𝗥𝗘𝗦𝗢: 𝗗𝗮𝗹𝗮𝗺 𝗚𝘂𝗿𝗶𝗻𝗱𝗮𝗺 𝗧𝗶𝗴𝗼 𝗭𝗮𝗺𝗮𝗻 ( 𝘀𝗲𝗯𝘂𝗮𝗵 𝗿𝗲𝗻𝘂𝗻𝗴𝗮𝗻 )
balai lamo | Sebelum masyarakat Minangkabau mengenal dan menganut agama Islam, banyak nagari yang berdiri, kerajaan yang mencari kuasa, makna dari filsafah adatnya adalah:
𝘈𝘥𝘢𝘵 𝘣𝘢𝘴𝘢𝘯𝘥𝘪 𝘬𝘢𝘱𝘢𝘥𝘰 𝘢𝘭𝘶𝘢.
𝘈𝘭𝘶𝘢 𝘣𝘢𝘴𝘢𝘯𝘥𝘪 𝘬𝘢𝘱𝘢𝘥𝘰 𝘱𝘢𝘵𝘶𝘪𝘬 𝘫𝘰 𝘮𝘶𝘯𝘨𝘬𝘪𝘯.
𝘙𝘢𝘴𝘰 𝘥𝘪 𝘣𝘢𝘰 𝘯𝘢𝘪𝘢𝘬 – 𝘗𝘢𝘳𝘦𝘴𝘰 𝘣𝘢𝘸𝘰 𝘵𝘶𝘳𝘶𝘯
Kemudian pada awal abad ke 19[1] sesuai dengan perkembangan, maka dibuatlah kesepakatan yang sangat mendasar sekali antara ninik mamak (kaum Adat) dengan alim ulama ( kaum paderi) di bukit Marapalam. Dibukit Marapalam inilah terpatri dimaklumkan:
𝘈𝘥𝘢𝘵 𝘣𝘢𝘴𝘢𝘯𝘥𝘪 𝘚𝘺𝘢𝘳𝘢𝘬. 𝘚𝘺𝘢𝘳𝘢𝘬 𝘣𝘢𝘴𝘢𝘯𝘥𝘪 𝘒𝘪𝘵𝘢𝘣𝘶𝘭𝘢𝘩
Namun adat tetap bersandarkan:
𝘙𝘢𝘴𝘰 𝘣𝘢𝘰 𝘯𝘢𝘪𝘢𝘬
𝘗𝘢𝘳𝘦𝘴𝘰 𝘣𝘢𝘰 𝘵𝘶𝘳𝘶𝘯
𝘛𝘢𝘳𝘪𝘮𝘰𝘭𝘢𝘩 𝘳𝘢𝘴𝘰 𝘥𝘢𝘳𝘪 𝘭𝘶𝘢
𝘗𝘢𝘳𝘦𝘴𝘰 𝘣𝘢𝘯𝘢 𝘳𝘢𝘴𝘰 𝘬𝘢𝘥𝘢𝘭𝘢𝘮
Karena intisari dari adat adalah “𝘙𝘢𝘴𝘰 𝘫𝘰 𝘗𝘢𝘳𝘦𝘴𝘰” menuju rasa takut kepada Allah, rasa malu dan sopan terhadap sesama manusia, segan menyegani, tenggang rasa dan saling menghargai diantara sesama anggota masyarakat. Dari rasa malu timbul rasa sopan. Raso[2] inilah sebagai perekat dan mengikat dengan erat ditengah masyarakat dalam kehidupan semenjak fase taratak sampai fase nagari. Demikian juga fase selanjutnya, yaitu fase rantau.[3]
Jika dibawa dalam falsafah ini ke dalam adat Minang, banyak hal tarsirat dan tersurat dikandung didalamnya dalam menyelami kahidupan ini.
Ketika diambil misa jo umpamo, hiduik di ateh dunia nangko, tigo zaman nan di lalui, manolah zaman nan tigo. Partamo zaman katitiran, Kaduo zaman kudo baban, Katigo zaman baruak tuo
𝘈𝘸𝘢𝘬 𝘳𝘢𝘯𝘤𝘢𝘬 𝘱𝘢𝘮𝘦𝘯𝘢𝘯 𝘶𝘳𝘢𝘯𝘨
𝘥𝘪𝘢𝘮 𝘥𝘪𝘴𝘢𝘯𝘨𝘬𝘢 𝘯𝘢𝘯 𝘣𝘢𝘶𝘬𝘪𝘢
𝘣𝘢𝘵𝘪𝘳𝘢𝘪 𝘣𝘢𝘫𝘢𝘮𝘣𝘶𝘢-𝘫𝘢𝘮𝘣𝘶𝘢
𝘮𝘢𝘴𝘢𝘬 𝘫𝘶𝘫𝘢𝘪 𝘱𝘢𝘨𝘪 𝘫𝘰 𝘱𝘢𝘵𝘢𝘯𝘨
𝘒𝘰𝘬 𝘮𝘢𝘬𝘢𝘯 𝘥𝘪 𝘵𝘢𝘱𝘢𝘬 𝘵𝘢𝘯𝘨𝘢𝘯
𝘬𝘰𝘬 𝘮𝘪𝘯𝘶𝘮 𝘥𝘪 𝘶𝘫𝘶𝘯𝘨 𝘬𝘶𝘬𝘶
𝘫𝘰 𝘥𝘦𝘯𝘥𝘢𝘯𝘨 𝘮𝘢𝘬𝘰 𝘵𝘢𝘬𝘢𝘭𝘰𝘬
𝘖𝘩 𝘢𝘯𝘢𝘬 𝘤𝘢𝘱𝘦𝘬𝘭𝘢𝘩 𝘨𝘢𝘥𝘢𝘯𝘨
𝘱𝘢𝘮𝘣𝘢𝘯𝘨𝘬𝘪𝘬 𝘣𝘢𝘵𝘢𝘯𝘨 𝘵𝘢𝘳𝘢𝘯𝘥𝘢𝘮
𝘱𝘢𝘯𝘶𝘱𝘢𝘯𝘨 𝘤𝘰𝘯𝘥𝘰𝘯𝘨 𝘯𝘢𝘬 𝘫𝘢𝘯 𝘳𝘢𝘣𝘢𝘩
𝘬𝘶𝘳𝘢𝘯𝘨 𝘬𝘰𝘬 𝘭𝘢𝘪 𝘬𝘢𝘮𝘢𝘯𝘶𝘬𝘶𝘢𝘬.
𝘈𝘭𝘢𝘩 𝘨𝘢𝘥𝘢𝘯𝘨 𝘢𝘯𝘢𝘬 𝘮𝘢𝘯𝘥𝘦𝘩 𝘬𝘪𝘯𝘪
𝘢𝘴𝘰𝘬 𝘬𝘶𝘮𝘢𝘺𝘢𝘯 𝘭𝘢𝘪 𝘯𝘥𝘢𝘬 𝘱𝘶𝘭𝘢𝘯𝘨
𝘬𝘢𝘪𝘯 𝘱𝘢𝘯𝘥𝘶𝘬𝘶𝘢𝘯𝘨 𝘵𝘢𝘬 𝘵𝘢𝘨𝘢𝘯𝘵𝘪
𝘬𝘶𝘯𝘶𝘯 𝘭𝘢𝘩 𝘩𝘶𝘵𝘢𝘯𝘨 𝘬𝘢 𝘯𝘢𝘨𝘢𝘳𝘪
𝘵𝘶𝘨𝘢𝘴 𝘬𝘢 𝘈𝘭𝘭𝘢𝘩 𝘵𝘢𝘣𝘢𝘯𝘨𝘬𝘢𝘭𝘢𝘪
𝘪𝘴𝘶𝘢𝘬 𝘢𝘯𝘵𝘢𝘩 𝘢𝘱𝘰 𝘬𝘢𝘫𝘢𝘥𝘪𝘯𝘺𝘰
𝘵𝘰𝘭𝘰𝘯𝘨 𝘥𝘦𝘬 𝘮𝘢𝘯𝘥𝘦𝘩 𝘯𝘢𝘯 𝘫𝘰 𝘥𝘰𝘢
𝘴𝘢𝘭𝘢𝘮𝘢𝘵 𝘥𝘶𝘯𝘪𝘢 𝘫𝘰 𝘢𝘬𝘩𝘪𝘳𝘢𝘵.
𝘡𝘢𝘮𝘢𝘯 𝘬𝘢𝘵𝘪𝘵𝘪𝘳𝘢𝘯 𝘪𝘬𝘰𝘭𝘢𝘩 𝘮𝘢𝘴𝘰 𝘴𝘢𝘥𝘢𝘯𝘨 𝘬𝘶𝘦𝘬.
𝙆𝙖𝙩𝙞𝙠𝙤 𝙯𝙖𝙢𝙖𝙣 𝙠𝙪𝙙𝙤 𝙗𝙖𝙗𝙖𝙣 :
𝘚𝘢𝘶𝘢𝘬 𝘢𝘺𝘪𝘢 𝘮𝘢𝘯𝘥𝘪𝘬𝘢𝘯 𝘥𝘪𝘳𝘪
𝘣𝘢𝘳𝘦𝘬 𝘳𝘪𝘯𝘨𝘢𝘯 𝘱𝘪𝘬𝘶𝘢𝘭𝘢𝘩 𝘴𝘶𝘳𝘢𝘯𝘨
𝘩𝘢𝘳𝘪 𝘩𝘶𝘫𝘢𝘯 𝘬𝘢𝘴𝘪𝘢𝘬 𝘣𝘢𝘥𝘰𝘳𝘰𝘩
𝘵𝘢𝘳𝘰𝘮𝘱𝘢𝘩 𝘣𝘢𝘴𝘪 𝘭𝘢𝘱𝘢𝘯𝘨 𝘱𝘶𝘭𝘰
𝘵𝘢𝘴𝘢𝘣𝘶𝘪𝘬 𝘣𝘢𝘳𝘢𝘯𝘵𝘪 𝘬𝘶𝘥𝘰 𝘣𝘢𝘣𝘢𝘯
𝘮𝘢𝘬𝘢𝘯 𝘥𝘪 𝘴𝘢𝘭𝘰 𝘬𝘢𝘬𝘢𝘯𝘨 𝘣𝘢𝘴𝘪
𝘮𝘪𝘯𝘶𝘮 𝘢𝘪𝘢 𝘣𝘢𝘵𝘪𝘯𝘰𝘨𝘢𝘯
𝘮𝘢𝘬𝘢𝘯𝘢𝘯 𝘴𝘪𝘴𝘰 𝘱𝘢𝘨𝘪 𝘵𝘢𝘥𝘪.
𝘑𝘪𝘬𝘰𝘬 𝘮𝘢𝘭𝘦𝘯𝘨𝘰𝘯𝘨 𝘬𝘢𝘣𝘢𝘭𝘢𝘯𝘨
𝘥𝘪𝘩𝘦𝘵𝘰𝘯𝘨 𝘶𝘮𝘶𝘢 𝘯𝘢𝘯 𝘵𝘢𝘱𝘢𝘬𝘢𝘪
𝘵𝘶𝘰 𝘢𝘭𝘶𝘯 𝘮𝘶𝘥𝘰 𝘵𝘢𝘭𝘢𝘮𝘱𝘢𝘶
𝘵𝘢𝘱𝘦𝘬𝘭𝘢𝘩 𝘬𝘪𝘯𝘪𝘬𝘰 𝘮𝘢𝘴𝘰𝘯𝘺𝘰
𝘮𝘢𝘴𝘰 𝘵𝘢𝘯𝘢𝘨𝘰 𝘴𝘢𝘥𝘢𝘯𝘨 𝘬𝘶𝘦𝘬.
𝘛𝘪𝘯𝘨𝘨𝘢 𝘮𝘢𝘩𝘶𝘯𝘪 𝘥𝘢𝘯𝘨𝘢𝘶 𝘣𝘶𝘳𝘶𝘢𝘬
𝘨𝘪𝘭𝘰 𝘣𝘢𝘮𝘢𝘯𝘶𝘢𝘯𝘨 𝘴𝘢𝘮𝘰 𝘴𝘶𝘳𝘢𝘯𝘨
𝘮𝘢𝘴𝘰 𝘣𝘢𝘥𝘢𝘯 𝘭𝘢𝘪 𝘬𝘶𝘦𝘬
𝘐𝘯𝘥𝘢𝘬 𝘢𝘥𝘰 𝘬𝘢𝘳𝘢𝘮𝘣𝘪𝘢 𝘯𝘥𝘢𝘬 𝘵𝘢𝘱𝘢𝘯𝘫𝘦𝘬
𝘮𝘢𝘭𝘰𝘮𝘱𝘦𝘬 𝘬𝘢 𝘣𝘢𝘵𝘢𝘯𝘨 𝘴𝘶𝘰𝘬
𝘮𝘢𝘩𝘢𝘮𝘣𝘶𝘢 𝘬𝘢 𝘣𝘢𝘵𝘢𝘯𝘨 𝘬𝘪𝘥𝘢
𝘢𝘴𝘢 𝘪𝘯𝘥𝘢𝘬 𝘣𝘢𝘬𝘢𝘳𝘢𝘯𝘨𝘨𝘰 𝘣𝘢𝘴𝘪𝘤𝘶𝘤𝘶𝘢
𝘭𝘪𝘯𝘥𝘢𝘯𝘨 𝘥𝘦𝘬 𝘵𝘢𝘯𝘨𝘢𝘯 𝘬𝘢𝘴𝘢𝘥𝘰𝘯𝘺𝘰
𝘴𝘢𝘯𝘢𝘯𝘨 𝘩𝘢𝘵𝘪 𝘶𝘳𝘢𝘯𝘨 𝘯𝘢𝘯 𝘱𝘶𝘯𝘺𝘰.
Tapi itu… dulu!!!
Kini manjadi buah ratok, jariah tabuang laleh sajo, kalau indak karano Allah dilakukan. Maharok baleh dari alam, iko karajo sio sio. Samantaro wakatu masih ado, sabulun matohari padam, marilah samo kito pikia, apo nan tujuan hiduik sabonanyo!!!
====
Disalin dari: https://balailamo.blogspot.com/2015/05/raso-jo-pareso-dan-gurindam-tigo-zaman.html?fbclid=IwAR1BGA0CJ0yLEs-dUErG7kqmkV-mC1kEMycLS7FG1gL02JjZq9WymUbqhE4
====
Catatan Kaki oleh Admin:
[1] Buya Mas'ud Abidin menyebutkan terjadinya sekitar tahun 1403 M, silahkan baca DISINI sedangkan menurut YN Warman St. Bandaro Kayo menyebutkan abad ke-14, silahkan klik DISINI
[2] Secara bahasa Raso berarti rasa atau perasaan. Dalam masyarakat Minangkabau, yang dimaksudkan dengan 'raso' ialah 'sensitifitas' manusia terhadap manusia lainnya, alam lingkungan, dan dengan hubungannya dengan Khalik.
[3] 'Taratak' merupakan tahap (fase) pertama dalam pembentukan nagari. Dimana kelompok orang yang pertama datang - biasanya datang dari Nagari Pariangan, Pagauyuang, atau nagari tua lainnya - membuka lahan yang masih hutan dan rimba raya. Jumlah penduduk baru sedikit, belum memiliki kelengkapan seperti balai dan masjid. Kemudian tahap berikutnya ialah dusun, koto, dan terakhir nagari. Rantau ialah daerah pesebaran orang Minangkabau