Pict: kompasiana |
Adat Katumangguangan
Berasal dari filosofi yang dirumuskan oleh Dt. Katumangguangan, filosofi ini mencakup Hukum Tata Negara, Hukum Pidana, Hukum Perdata, serta hukum-hukum lainnya yang berkaitan dengan setiap sendi kehidupan (sosial, budaya, politik, etika, dan hukum). Adapun penjabarannya kurang lebih seperti yang tertera di bawah ini:
Adat Temenggung (عادت تمڠڬوڠ) atau disebut juga sebagai Lareh Koto Piliang merupakan undang-undang adat Minangkabau yang diamalkan di Negeri-Negeri Melayu (pada asalnya bermula daripada Kesultanan Melayu Melaka sebelum diwarisi turun temurun oleh negeri-negeri Melayu yang lain) kecuali Negeri Sembilan yang mengamalkan Adat Perpatih. Adat ini diasaskan oleh Datuk Ketemenggungan (abang tiri kepada Datuk Perpatih Nan Sebatang yang mengasaskan Adat Perpatih) yang berasal dari Sumatera.
Wujudnya istilah "Adat Temenggung" adalah berkait dengan munculnya istilah "Adat Perpatih" kerana istilah ini tidak ada dalam budaya Melayu yang awal.[1] Disebabkan oleh Adat Temenggong diamalkan di hampir semua negeri-negeri Melayu, maka Adat Temenggong telah bercampur dengan undang-undang adat Melayu sedia ada yang mempunyai nama yang berbeza mengikut negeri. Antaranya ialah Undang-Undang Melaka, Undang-Undang Johor dan Undang-Undang Kedah.
Dalam pengambilan keputusan berdasarkan arahan pimpinan (penghulu atau raja):
Titiak dari ateh, turun dari tanggo. Tabujua lalu tabalintang patah, kato surang gadang sagalo iyo, ikan gadang dalam lauik, ikan ketek makannyo, nan mailia dipalik, nan manitiak ditampuang. (Titik dari atas, turun dari tanggga. Terbujur lalu terbelintang patah, kata seorang besar segala ia, ikan besar dalam laut ikan kecil makannya, yang mengalir dipalit, yang menitik ditampung).
Kedudukan penghulu ada tingkatan-tingkatannya, yaitu penghulu andiko, penghulu suku, dan penghulu pucuk. Penghulu pucuk juga disebut sebagai pucuk nagari. Bapucuak bulek, baurek tunggang (Berpucuk bulat, berurat tunggang).[2]
Corak Rumah Gadangnya mempunyai anjung kiri dan kanan, serta berlabuh gajah di tengah-tengahnya. Anjung kiri dan kanan adalah tempat yang ditinggikan, untuk menempatkan penghulu-penghulu sesuai dengan fungsi atau tingkatannya:
Bajanjang naiak, batanggo turun (Berjenjang naik, bertangga turun).
Sumber: wikipedia
Adat Parpatiah
Berasal dari filosofi yang dirumuskan oleh Dt. Parpatiah Nan Sabatang, filosofi ini mencakup Hukum Tata Negara, Hukum Pidana, Hukum Perdata, serta hukum-hukum lainnya yang berkaitan dengan setiap sendi kehidupan (sosial, budaya, politik, etika, dan hukum). Adapun penjabarannya kurang lebih seperti yang tertera di bawah ini:
Adat Perpatih (Jawi: عادت ڤرڤاتيه) atau disebut juga sebagai Lareh Bodi Caniago ialah undang-undang adat yang berasal dari Minangkabau, Sumatera. Ia diasaskan oleh seorang pemimpin Minangkabau bernama Sutan Balun yang bergelar Dato' Perpatih Nan Sebatang. Di Malaysia, Adat Perpatih ialah gabungan amalan dan peraturan diamalkan oleh masyarakat Minangkabau dan orang asal di Negeri Sembilan dan sebahagian dari Melaka terutamanya Naning.
Adat ini mempunyai persamaan adat ini dengan orang Polinesia, Micronesia dan Melanesia yang telah berhijrah ke sana dan membawa adat resam ini bersama mereka. Contohnya orang Palau, salah satu etnik penutur bahasa-bahasa Melayu-Polinesia masih mewariskan harta sepenuhnya kepada anak perempuan dan dijaga oleh anak lelaki, ketua suku dan raja mereka.
Adat Perpatih terbahagi kepada tiga kumpulan utama iaitu Perut, Suku dan Luak. Perut adalah unit sosio-politik yang terkecil di mana anggota sesuatu perut itu adalah berasal daripada moyang (keturunan perempuan) yang sama. Mereka ini sangat rapat dan lazimnya tinggal di sesuatu perkampungan atau kawasan yang sama. Setiap perut mempunyai seorang ketua yang digelar 'Buapak'. Buapak ini dipilih oleh anak-anak buah di dalam sesuatu perut berkenaan. Kumpulan yang kedua ialah suku. Suku dibentuk oleh beberapa perut yang menjadikan keluarga berkenaan semakin besar. Suku diketuai oleh seorang ketua yang digelar Dato' Lembaga. Kumpulan ketiga ialah Luak. Luak adalah unit kawasan pentadbiran dari segi adat di mana ada empat luak utama iaitu Rembau, Sungai Ujung, Johol dan Jelebu. Setiap luak diketuai oleh seorang Undang. Selain daripada empat luak utama ini ada satu lagi luak yang kelima dipanggil Luak Tanah Mengandung. Luak Tanah Mengandung ini adalah terdiri daripada lima luak kecil di Seri Menanti iaitu Luak Inas, Luak Ulu Muar, Luak Gunung Pasir, Luak Terachi dan Luak Jempol. Setiap luak kecil ini ditadbirkan oleh seorang ketua yang bergelar Penghulu Luak.
Adat Perpatih ini diwariskan dari generasi ke generasi melalui kata-kata perbilangan. Ia merangkumi pelbagai aspek kehidupan masyarakat termasuk soal harta pusaka, perlantikan pemimpin, hukum nikah kahwin, amalan bermasyarakat, sistem menghukum mereka yang melanggar adat atau melakukan kesalahan dan pelbagai aspek lagi. Setiap peraturan atau adat itu ada perbilangannya dan setiap peraturan itu ada rasional atau sebab-sebab terjadinya hukum atau adat itu.
Perlantikan pemimpin, misalnya, banyak yang menyamakan sistem Adat Perpatih dengan amalan demokrasi. Contohnya ialah perlantikan Yang DiPertuan Besar Negeri Sembilan di mana bukannya melalui keturunan dari bapa ke anak tetapi adalah melalui pemilihan oleh Undang Luak yang empat iaitu Undang Rembau, Undang Sungai Ujung, Undang Johol dan Undang Jelebu. Empat undang ini akan bermesyuarat untuk melantik salah seorang keturunan dari raja Pagar Ruyung untuk menjadi Yang DiPertuan. Undang Luak pula dilantik oleh Dato'-Dato' Lembaga di luak (daerah) masing-masing. Dato' Lembaga ini pula adalah pemimpin-pemimpin yang dilantik secara muafakat oleh pemimpin-pemimpin keluarga yang digelar Buapak. Oleh itu secara keseluruhannya kuasa melantik pemimpin itu sebenarnya berada di tangan rakyat biasa. Inilah satu sistem Adat Perpatih yang ada persamaan dengan demokrasi.
Hirarki Pimpinan Adat Parpatiah di Negeri Sembilan:
- Yamtuan Besar atau Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan
- Undang (Luak) - Negeri
- Lembaga (Suku) - Daerah
- Buapak (Perut) - Mukim
- Besar (Ruang) - Kampung
- Kadim (Rumpun) - Kampung
- Anak Buah - Rakyat
Prinsip Utama:
Adat Perpatih mempunyai lima prinsip utama.
- Keturunan dikira melalui nasab ibu: Adat Perpatih memberi keistimewaan kepada perempuan yang dianggap bonda kandung iaitu ibu yang melahirkan anggota-anggota masyarakat. Seseorang individu itu adalah anggota suku ibunya dan bukan anggota suku bapanya.
- Tempat Kediaman adalah di kawasan ibu isteri: Apabila berlangsungnya sesuatu perkahwinan, si lelaki akan meninggalkan kampung halamannya dan menetap di kawasan ibu isterinya sebagai orang semenda. Pada zaman dahulu si lelaki akan mengusahakan tanah keluarga isterinya.
- Perempuan mewarisi pusaka, lelaki menyandang saka: Hanya lelaki sahaja yang berhak menyandang saka (jawatan-jawatan dalam adat) manakala perempuan adalah mewarisi harta pusaka keluarga ibunya.
- Perkahwinan seperut atau sesuku adalah dilarang: Dalam sesuatu perut dan suku, hubungan adalah rapat dan si lelaki menganggap perempuan dalam perut atau sukunya adalah saudara perempuannya. Begitu juga sebaliknya. Oleh itulah perkawinan sesama suku ini adalah terlarang. Perempuan yang berkahwin sesama suku akan hilang haknya untuk mewarisi harta pusaka ibunya manakala lelaki pula akan hilang hak untuk menyandang sebarang jawatan dalam adat mereka.
- Orang luar boleh menjadi ahli sesuatu suku: Untuk tujuan perkahwinan atau waris mewarisi, dibenarkan orang luar untuk menjadi ahli sesuatu suku dengan cara melalui upacara berkedim. Dalam upacara ini seseorang itu akan bersumpah taat setia dan bersaudara dengan ahli-ahli suku yang akan disertainya.[3]
Pembagian Harta
Selalu menjadi topik perdebatan hangat mengenai Adat Perpatih adalah mengenai pemberian harta pusaka yang memberikan kelebihan kepada perempuan. Inilah satu-satunya isu dalam Adat Perpatih yang selalu disalah fahamkan. Sebenarnya, pemberian pesaka yang dimaksudkan dalam adat ini ialah pemberian tanah adat.
Tanah adat ini adalah tanah yang turun temurun daripada nenek moyang sesuatu keluarga. Sebabnya tanah adat ini diberikan kepada perempuan ialah semata-mata untuk menjaga kehormatan dan maruah kaum perempuan Adat Perpatih. Maksudnya, seorang perempuan Adat Perpatih walau betapa miskin dan papa pun, dia tidak akan merempat atau menjual maruahnya untuk hidup. Jika dia pulang ke kampungnya dia sudah ada tanah kampung dan sawah untuk dikerjakan sebagai penyambung rezeki.[4]
Manakala anak lelaki pula dianggap lebih teguh dan tahu untuk terus berusaha untuk hidup (survival). Akan harta atau tanah yang diperolehi sebagai harta sepencarian maka pembahagiannya adalah menurut hukum faraid (tidak ada kena mengena dengan tanah adat yang hanya untuk perempuan sahaja). Adat ini menepati ayat Quran 4:34 bahawa lelaki bertanggungjawab menjaga makan minum dan tempat tinggal saudara-mara perempuan yang tidak berkahwin dan isteri mereka
Sumber: wikipedia
===================
Catatan Kaki oleh Admin:
[1] Maksudnya dikhotomi pembagian adat semacam ini tidak ada pada mulanya, karena sistem Katumangguangan lebih awal berdiri dari pada Parpatiah yang datang kemudian. Namun setelah sistem Parpatiah muncul maka sistim Katumangguangan mulai digunakan untuk membedakan.
[2] Pucuk Nagari artinya sama dengan Raja, di daerah rantau yang menjadi pucuk ialah Raja yang posisinya sama dengan Penghulu Pucuk di Luhak
[3] Ditanah Asal Minangkabau dikenal istilah Maisi Adat atau Malakok.
[4] Harta Pusaka dalam Hukum Syari'at ialah Harta Waqaf, silahkan baca lebih lanjut DISINI
=================
Baca juga:
- Malakok, bukti Minangkabau tiada berkaitan dengan keturunan
- Perihal Malakok
- Hukum Waris di Minangkabau di Mata Syari'at
- Undang Undang di Tanah Melayu
- Undang Undang Minangkabau
- Undang Undang Adat Minangkabau