Ilustrasi gambar: woundriumdaily |
FB Mahamada al Mahadaya - Teori Penciptaan yang biasanya dipegang oleh orang Melayu Semenanjung diringkaskan dalam petikan berikut, yang dipetik (pada tahun 1839) oleh Leftenan Newbold dari kisah rakyat Melayu:-
Dari Yang Maha tinggi pertama kali memancarkan cahaya menuju kekacauan; cahaya ini, menyebar sendiri, menjadi lautan luas. Dari pangkal air wap tebal dan buih naik. Bumi dan laut kemudian terbentuk, masing-masing terdiri daripada tujuh (7) peringkat. Bumi bertumpu di permukaan air dari timur ke barat.
Tuhan, untuk menjadikan landasan dunia yang teguh, yang bergetar dengan gerakan hamparan berair, menyatukannya dengan rantai Adamantina, iaitu pergunungan Caucasus yang luar biasa, kawasan jin dan roh udara yang menakjubkan. Di luar batas-batas ini tersebar luas dataran, pasir dan tanahnya dari emas dan kasturi, batu Rubi dan zamrud, tumbuh-tumbuhan bunga berbau.
Pergunungan Kaukasus biasanya disebut oleh orang Melayu Bukit Kof (iaitu Kaf), atau Pergunungan Kaf (yang terakhir adalah nama Arab mereka). Pergunungan ini tidak jarang disebut dalam jampi Melayu, misalnya dalam panggilan yang di tujukan kepada semangat padi. Pergunungan Kaf adalah bagi orang-orang Melayu jajaran yang berfungsi sebagai "tembok" ke bumi, dan menjauhkan angin dan binatang buas yang berlebihan.
Tembok ini, bagaimanapun, sedang di korek oleh orang-orang yang di sebut Yajuj dan Majuj (Gog dan Magog), dan ketika mereka berjaya dalam tugas mereka, akhir dari semua perkara akan datang. Selain gunung-gunung ini yang mengelilingi bumi ada gunung tengah yang besar yang disebut Mahameru (Saguntang Maha Biru, atau hanya Saguntang-guntang). Dalam banyak cerita Melayu, bukit Mahameru ini di kenali dengan Saguntang-guntang di sempadan Palembang di Sumatera.
Akan tetapi, kenyataan yang akan saya berikan sekarang jauh berbeza dari yang sebelumnya. Buku ini di keluarkan oleh saya dari pengantar sebuah buku jampi Melayu milik seorang bomoh (salah seorang Abdul Razzak dari Klang di Selangor), yang saya kenal, tetapi yang, walaupun dia membenarkan saya menyalinnya, tidak akan membenarkan saya sama ada untuk membeli atau meminjam buku: -
"Pada hari-hari ketika Jerebu menanggung Kegelapan, dan Kabut Kegelapan, ketika Tuhan Keheningan Luar Dia sendiri masih dalam rahim Penciptaan, sebelum wujudnya nama-nama Bumi dan Langit, Tuhan dan Muhammad, dari Empyrean dan Kristal sfera, Ruang dan Kekosongan, Pencipta seluruh Alam Semesta ada sebelumnya oleh-Nya, dan dia adalah Pawang Tertua.
Dia menciptakan Bumi selebar dulang dan Langit selebar payung, yang merupakan alam semesta pawang. Sekarang sebelum awal waktu ada bahwa pawang yaitu Tuhan dan Dia menjadikan diri-Nya nyata dengan terang bulan dan matahari, yang merupakan tanda Pawang Sejati."
Catatan tersebut di terangkan untuk menjelaskan bagaimana Tuhan "menciptakan tiang Kaabah," yang merupakan Pusar Bumi, yang pertumbuhannya sebanding dengan Pohon, ... yang cabangnya berukuran empat, dan di sebut, yang pertama, Sajeratul Mentahar, dan Taubi yang kedua, dan yang ketiga, Khaldi, dan Nasrun Alam keempat, yang membentang ke utara, selatan, timur, dan barat, di mana mereka di sebut sebagai Empat Sudut Dunia."
Selanjutnya kita membaca bahawa firman Tuhan Yang Maha Esa datang secara rahsia kepada Jibril, dengan mengatakan, "Turunkan aku tongkat besi dari 'Akidah' yang menggantung di pintu syurga, dan bunuhlah aku ular Saktimuna ini." Gabriel melakukannya, dan ular itu terbakar, kepala dan bagian depan menembak di atas langit, dan bahagian ekornya menembus ke bawah di bawah bumi.”
Selebihnya kenyataan diambil dengan keterangan yang tidak perlu diulangi di sini, mengenai perubahan semua bahagian anatomi ular, yang dinyatakan sebagai perubahan dengan beberapa pengecualian menjadi jin yang baik dan jahat.
Ciri keterangan yang paling ingin tahu mungkin watak antropomorfik ular ini, yang menunjukkan bahawa ia adalah seekor ular yang lebih dari sekadar nama. Nampaknya, sebenarnya, sangat mungkin bahawa kita di sini mengingatkan akan "Naga" India.
Oleh itu, kita dapati pelangi (di sini dibahagikan kepada bahagian komponennya) yang di gambarkan berasal dari pedang ular dengan gagang dan kepingannya (pelindung), rumput dari rambut badannya, pokok dari rambut kepalanya, hujan dari air mata, dan embun dari peluhnya.
Kenyataan lain, juga di peroleh dari bomoh tempatan, mengandungi satu atau dua butiran tambahan mengenai pokok itu. Kun, kata Tuhan, Faya Kun," kata Muhammad dan benih diciptakan.
"Benih menjadi akar (menyala, sinew), akar pohon, dan pohon menghasilkan daun.
Kun, kata Tuhan, Faya Kun, kata Muhammad; .. Kemudian adalah Langit dan Bumi (diciptakan), Bumi selebar dulang, Syurga selebar payung. '"
Ini adalah petikan yang ingin tahu, dan tidak mudah dijelaskan; bukti seperti yang dapat diambil dari analogi menunjukkan, bagaimanapun, bahawa "Bumi selebar dulang dan Langit selebar payung," mungkin di maksudkan untuk mewakili masing-masing "jiwa" (semangat) langit dan bumi, dalam hal ini mereka mempunyai hubungan yang sama dengan langit dan bumi yang material seperti jiwa manusia yang berbentuk manusia dengan tubuh manusia.
Malay Magic di Berlin State Library (SBB)
Terjemahan bahasa oleh Mahamada Al Mahadaya