Perang Paderi
Oleh: G.J.F Biegman
FB Mahamada Al Mahadaya - Al kisah maka tersebutlah perkataan Kerajaan Minangkabau. Adapun pada abad yang ke dua belas Raja-raja Minangkabau berselisih dengan orang Aceh maka mulanya perselisihan itu iaitu siapa yang memiliki pantai sebelah barat Pulau Perca. Maka dalam perang itu Raja Minangkabau di bantu oleh Kompeni sebab itu orang Belanda mendapat izin membangunkan loji dalam beberapa negeri di pantai sebelah barat umpamanya Padang, Tiku dan lain.[1] Kelakian maka pada tahun 1682 kerajaan Minangkabau di bahagi tiga, di jadi rajanya tiga orang, seorang bersemayam di Sungai Tarap [Sungai Tarab], seorang di Pagar Ruyung, seorang di Surawasa [Saruaso]. Maka sejak ketika itu kuasa Raja2 Minangkabau makin lama makin kurang yang berkuasa dengan sebenarnya di Padang Darat iaitu penghulu suku (kepala kaum).[2]
Maka sekali peristiwa pada tahun 1803 adalah tiga orang-orang Padang Darat naik haji. Pada masa itu juga di Mekah ada seorang sheikh Badwi Abdul Wahab namanya maka sheikh itupun mengajarkan agama yang baru pada sangkanya agama Asalaama sekali-kali tiada berpatutan dengan Qaraana sebab itu baiklah agama Asalaama di sucikannya. Setelah negeri Mekah di alahkannya maka di suruhnya orang Islam rajin sembahyang dan jangan merokok dan jangan berpakaian yang indah serta Nabi Mahamada jangan di beri hormat terlalu sangat sebab Nabi Mahamada manusia saja.
Adapun Sultan Turki masygul hatinya sebab orang Arab banyak menurut pengajaran Abdul Wahab itu maka di titahkannya Raja Muda di tanah Mesir membinasakan orang tarikat baru itu. Maka pada tahun 1818 lenyaplah kerajaan Badwi itu serta kebanyakannya mati terbunuh.
Sebermula maka orang Melayu bertiga itupun percaya dengan sungguh2 hati akan pengajaran Abdul Wahab. Sudah pulang di Padang Darat maka di ajarkannya agama Abdul Wahab kepada orang Melayu terutama seorang di dalam antaranya amat rajin usahanya maka namanya Haji Miskin. Akan tetapi orang negeri tiada mendengar perkataannya sebab maksud Haji Miskin hendak membuang adat istiadat nenek moyang lalu iapun di halaukan orang dari negerinya Pandan Sikat di tanah Batipuh.[3]
Kemudian dari pada itu Haji Miskin bertualang maka lama-kelamaan sampailah ia ke negeri
Kamang di tanah Agam. Di situlah diam seorang Tuanku, Tuanku Nan Renceh namanya. Maka Tuanku Nan Renceh dan Haji Miskin (Tuanku iaitu nama panggilan penghulu agama) yang mengajar dalam sebuah madrasah (surau) yang besar beserta dengan enam orang ulama berteguh-teguhan janji akan mengembangkan tarikat yang baru itu.
Adapun Tuanku lapan [delapan] orang itu di namai orang Harimau yang delapan [Harimau Nan Salapan] karena mereka itu tiada menaruh kasihan kepada barang siapa yang tiada semuafakat dengan mereka itu: baik orang Islam, baik orang Masihi, baik orang yang menyembah berhala, semuanya di katakannya kafir. Lama kelamaan amat banyak orang menurut Tuanku itu sehingga mareka itu berani memerangi orang yang masuk agama yang lama maka di alahkannya musuhnya dekat negeri Sungai Puar di lereng gunung Merapi.[4]
Maka barang siapa bersekutu dengan Tuanku itu wajib berpakaian putih, oleh kerana itu orang itu di namai Orang Putih. Lain daripada itu namanya Paderi juga barangkali kata itu asalnya dari pada kata Portugis “Padere" ertinya 'bapa' iaitu nama panggilan pendita. Adapun Orang Putih itu tiada boleh makan sirih dan madat dan merokok dan menyabung dan berjudi melainkan mereka itu harus menyungguh-nyungguhi syarat [Syari'at] agama. Akan perempuan mukanya patut bertutup seperti perempuan Arab maka terlalu amat siksa orang yang melanggar syarat itu. Pada suatu hari terdapatlah oleh Tuanku Nan Renceh seorang perempuan yang makan sirih. Meski pun perempuan itu masuk kaumnya tetapi sebentar itu juga di bunuhnya.[5]
Hataya maka Tuanku itu dapat mengembangkan kuasanya di tanah [Luhak] Agam dan di [Nagari] Batipuh dan di Lima puluh Kota [Luhak Limo Puluah Koto]. Adapun kelakuannya amat bengis penghulu yang melawan di bunuhnya belaka dan banyak orang negeri di jadikannya hamba lalu di jualnya. Maka dalam tiap-tiap negeri yang tolak adat nenek moyang di bocangnya, penghulu di pertukarkannya dengan dua orang kepala, seorang Tuanku Imam iaitu penghulu agama, seorang Tuanku Kadi iaitu yang memutuskan hukuman.[6]
Arakian maka beberapa Tuanku minta kapada Raja2 Minangkabau membicarakan dengan mereka itu, bagaimana daya upaya akan menghentikan perang itu. Maka Raja itu berhimpun dengan Tuanku maka sedang bermesyuarat berbangkitlah Tuanku Pasaman katanya “Bahawa Raja itu terlalu jahai hatinya dan buruk kelakuannya seperti laku orang kafir jadi baiklah Raja itu di bunuh”. Pada ketika itu juga orang Paderi mengamuk serta membunuh orang pihak yang lain itu hanya Raja Pagar Ruyung berdua laki isteri lepas daripada bahaya maut itu. [7]
Hataya maka isteri Raja Pagar Ruyung serta beberapa penghulu lain ke Padang hendak mengadukan halnya kepada Tuan Raffles yang pada masa itu Liutenant Gabenor di Bangkahulu. Maka di cabarkan oleh orang Melayu itu bahawa orang Minangkabau sudah puas menanggung zalim orang Paderi itu jikalau kiranya bala tentara Inggeris menolong nescaya orang Padang Darat akan membawakan dirinya ke bawah hukum orang Inggeris. Adapun Tuan Raffles menyuruh beberapa soldadu membuat benteng di Semawang dekat pangkal batang Ombilin seraya di kirimnya surat kapada Tuanku2 Bunjinja bahawa Tuan Raffles hendak mendamaikan orang Melayu dengan orang Paderi akan tetapi Tuanku mahu bicara dengan Gabenor asal di tolongnya mengembangkan agama paderi.
Kelakian maka tatkala orang Belanda duduk pula di pantai barat pulau Perca maka Semawang di tinggalkan oleh soldadu Inggeris sebab oleh penghulu yang telah lari itu menghadap Resident Du Puij di Padang maka di pohonkannya pertolongan serta di serahkannya seluruh tanah Minangkabau kepada Government Belanda (pada tahun 1821). Kemudian dari pada itu beberapa soldadu Belanda di suruh duduk di Semawang, akan tetapi orang Paderi sekali-kali tiada merelakan perjanjian yang tersebut tadi. Maka sebab penghulu2 tiada berkuasa lagi, oleh kerana itu Government harus menaklukkan Tuanku2 dengan kekerasan. [8]
Maka pada tahun 1822 Liutenant-Kolonel Raaff mengalahkan Tanah Datar tetapi bala tentara Belanda beserta dengan mencuba masuk ke tanah Lintau [di Luhak Tanah Data] dan Agam. Sementara itu orang Paderi mengembangkan kuasanya di Bonjol di Rao sampai ke tanah Batak pun. Maka sepeninggal Tuan Raaff Kolonel De Stuers yang menjadi wakil Government di Padang, lama pemerintahannya dari tahun 1824 sampai tahun 1829 perang dengan orang Paderi tiada di ulangkan sebab pada sangka Tuan de Stuers lama kelamaan orang Paderi akan menjunjung perintah Government kalau orang Belanda lemah lembut kelakuannya. Tambahan lagi pada ketika itu soldadu Belanda sedikit saja di Padang Darat kerana Government berperang dengan Pangeran Dipa Negara di Tanah Jawa.
Maka Tuan De Stuers mendirikan beberapa benteng dan terutama sekali Fort Van der Capellen dan Fort de Koek [Kock]. Maka pada masa pemerintahan Luitenant-Kolonel Elout dari tahun 1831 sampai tahoen 1834 Gouvernement memerangi orang Paderi pula sehingga saluruh Padang Darat sampai ke Rao takluk. Dalam pada itupun Major Michiels berjalan menyusur pantai sampai ke Barus lalu di alahkannya orang Aceh sebab orang itu telah menyerang benteng Belanda di pulau Pontjang di teluk Tapanuli. Meskipun pada tahun 1832 pantai barat Pulau Perca takluk kepada Government tetapi tanah itu tiada di jaga sentiasa dengan sugguh2 melainkan selaku gunung api yang tiba-tiba meletus.
Maka pada suatu hari berhimpunlah beberapa Tuanku di Bonjol di kepalai oleh Tuanku Imam, gelarnya Malin Besar. Adapun mereka itu bersumpah-sumpahan membunuh segala soldadu Belanda. Hataya maka sekonyong konyong orang Paderi mengamuk orang isi benteng di Bonjol sehingga seorang soldadu jua pun tiada lepas. Sudah itu kebanyakan benteng di sebelah utara Fort de Koek di binasakan musuh. Maka Tuan Elout amat masygul dan sjak hatinya maka segala penghulu yang setia kepada Government tiada di perjanjiannya lagi.
Maka tiada berapa lamanya dengan hal yang demikian itu maka datanglah ka Padang wakil Gouverneur-General, General Riesz namanya maka di bawanya soldadu 1000 orang. Arakian maka General Riesz dan Kolonel Elout beserta dengan laskarna masuk ke dalam tanah Agam lalu dengan susah payah di taklukkannya pula Padang Darat hanyalah negeri Bonjol tiada dapat di alahkannya. Di situlah Tuanku Imam dengan kawannya melawan bala tentara Belanda dengan gagah berani. Adapun negeri Bonjol di kepung orang Belanda dari tahun 1833 sampai tahun 1837 baru soldadu Government masuk maka Tuanku Imam di tawan lalu di buang ke pulau Ambon.
Syahdan maka tengah perang itupun pada tahun 1833 Gouverneur-General Van den Bosch datang melihati hal ehwal pulau Perba maka di tentukannya perjanjian dengan penghulu Melayu serta di titahkannya membuat jalan raya dari Padang ke Bukit Tinggi, demikianlah kehasilan dan barang dagangan boleh di bawa dengan pedati tetapi dahulu di pikul saja oleh kuli atau kuda beban. Oleh kerana itu Padang Panjang dan Bukit Tinggi menjadi negeri yang ramai. [9]
Pada tahun 1892 di buat Governement jalan kereta api dari Padang ke Padang Panjang dan dari Padang Panjang ke Bukit Tinggi dan lagi dari Padang Panjang kepada tambang batu arang dekat batang Ombilin. Maka pada tahun 1837 Kolonel Michiels naik Gouverneur di Padang, Tuan itulah yang menyuruh orang Melayu bertanam kopi serta menjual buah kopi kepada Gouvernement dengan harga yang tetap.
Bermula maka seorang Tuanku Paderi tinggal lagi iaitu Tuanku Tambusai. Adapun Tuanku itu terlalu zalim dan bengis kepada orang Batak maka tempat kedudukannya dalam bentengnya di Dalu-dalu di tepi batang Nosak. Maka kota itu di alahkan oleh Tuan Michiels serta Tuanku Tambusai mati tenggelam di dalam sungai ketika menyeberang hendak lari.[10]
_________________________________________
_______________
Buku klasik ini ditulis pada zaman Hindia-Belanda. Penulisnya adalah seorang cendekiawan berkebangsaan Belanda. Itulah sebabnya karya ini sangat diwarnai oleh perspektif Belanda sebagai penguasa pada saat itu.
Menelusuri kisah-kisah yang dibeberkan dalam buku ini kita bisa tahu bagaimana persepsi Belanda tentang peristiwa-peristiwa sejarah di Nusantara. Kita juga akan paham pengetahuan sejarah yang ada pada saat buku ini ditulis. Tentu saja banyak intepretasi yang sudah out-of-date karena temuan-temuan fakta baru.
=================
Catatan kaki oleh Admin:
[1] Di Minangkabau terdapat banyak kerajaan, Raja Alam yang bertahta (berkedudukan) di Nagari Pagaruyuang sendiri merupakan kepala atau pengetua dari raja-raja tersebut oleh karena itu gelarnya 'Yang Dipertuan Alam Minangkabau'. Bentuk pemerintahan di Minangkabau ialah federasi yang terbilang longgar untuk masa sekarang. Dimana masing-masing nagari (kalau dia berbentuk Pemerintahan Nagari) atau kerajaan (kalau dia berbentuk kerajaan) mengakui bahwa Raja Alam merupakan pimpinan mereka semua. Mungkin raja-raja inilah yaang dimaksud oleh penulis Belanda tersebut. Dan kita mesti sadari bahwa si penulis tidak memahami sitem ketatanegaraan di Minangkabau.
Adapun terkait dengan perselisihan dengan Aceh, wilayah pantai barat sendiri diberikan oleh Raja Alam wewenangnya kepada Aceh sebagai akibat dari ketidak mampuan Raja Alam membayar hutang kepada Baitul Mal Kerajaan Aceh. Persengketaan yang kemudian muncul lebih bersifat sosial ekonomi, ketidak puasan dari perlakuan petugas Aceh yang ditempatkan di wilayah pesisir barat salah satunya atau dominasi Aceh di bidang ekonomi. Salah seorang pangeran dari Kerajaan Indera Pura yang bernama Raja Buyung yang merupakan wilayah Minangkabau pernah menjadi raja di Aceh.
Pertikaian ini menjadi meruncing beriringan dengan kedatangan Bangsa Eropa ke pesisir pantai barat. Mereka menunggangi setiap isu yang berkembang dan memprovokasi kebencian rakyat kepada para petugas dari Aceh. Dalam kasus ini Belanda memilih memihak penduduk Minangkabau di pesisir barat seperti yang dapat kita baca gambarannya di Roman Hulubalang Raja karya Nur Sutan Iskandar. Namun orang Minang tiada tahu kalau kerjasama mereka itu akhirnya berujung lebih parah. Bak kata pepatah Minang; Serupa Cigak dengan Beruk Sahaja, atau Lepas dari Mulut Harimau masuk ke Mulut Buaya.
[2] Kekuasaan pemerintahan di Minangkabau telah lama dibagi kepada tiga kekuasaan yang dikenali dengan nama "Majelis Rajo Tigo Selo". Sayang penulis tidak menyebutkan atau tidak mengetahui sejarah dari pemerintahan di Minangkabau. Kekuasaan ketiga raja itu sendiri tidak tumpang tindih, tidak ada pemisahan wilayah berdasarkan ketiga raja tersebut; Raja Alam yang merupakan pengetua berkedudukan di Nagari Pagaruyung merupakan pemimpin dari kedua raja, Raja Ibadat yang berkedudukan di Nagari Sumpur Kudus, dan Raja Adat yang berkedudukan di Nagari Buo. Adapun terkait kekuasaan raja, tidak sama dengan kekuasaan seperti raja-raja di daerah lain. Pemegang kekuasaan sesungguhnya di Minangkabau ialah para penghulu (senator) yang memiliki wewenang dalam membuat kebijakan dan menjalankan pemerintahan dalam nagari masing-masing.
Sedangkan yang berkedudukan di Nagari Sungai Tarab ialah Datuak Bandaro Putiah, Kemdian di urutan kedua ialah Datuak Makhudum yang berkedudukan di Nagari Sumanik, yang ketiga Datuk Indomo yang berkedudukan di Nagari Saruaso, dan terakhir Tuan Khadi yang berkedudukan di Nagari Padang Gantiang.
Untuk lebih jelasnya silahkan klik DISINI
Padang Darat (Belanda: Padasche Bovenlanden) = Pedalaman Minangkabau
[3] Nagari Pandai Sikek terletak di Luhak Agam, pada masa sekarang dimasukkan ke dalam Kabupaten Tanah Datar. Kabupaten dan Luhak tidak sama. Batipuh ialah nagari terbesar di Minangkabau tempat berkedudukan Tuanku Gadang yang posisinya sama dengan Basa Ampek Balai.
[4] Deskripsi ini khas Orientalis dimana dipenuhi bias dan tidak adil dalam penggambaran karena berkaitan dengan kepentingan politik dan misi agama yang mereka bawa. Selain itu, pemeluk agama Masihi/Masehi (Kristen) belum ada di Pedalaman Minangkabau pada masa itu. Persentuhan mula-mula dengan Barat ialah disaat Perang Paderi tersebut. Awal mula gerakan Paderi karena provokasi dari kelompok Adat, bukan peristiwa dalam semalam. Hal inipun berkaitan dengan ekonomi dan salah satunya ialah penjualan Candu. Belanda sebagai penjual Candu merasa dirugikan dengan pelarangan memakai Candu oleh para ulama sedangkan kelompok adat merupakan konsumen utama mereka. Salah satu ihwal mulanya perang ialah ketika sekelompok penghulu menggelar gelanggang permainan dihadapan Masjid dikala pelaksanaan Shalat Jum'at. Dimana disana dipermainkan judi, sambung ayam, serta minum tuak. Disaat orang sedang melaksanakan ibadah Jum'at, para parewa (preman) dan para penghulu yang ikut dalam gelanggang bersorak-sorai sehingga terganggunya ibadah Jum'at.
[5] Nama aslinya ialah Kaum Putih, 'Paderi' merupakan nama yang diberikan oleh Eropa. Selengkapnya klik DISINI
[6] Kasus serupa atau mungkin lebih kejam juga berlaku bagi nagari-nagari yang memihak Paderi yang diserang oleh Kaum Hitam yang dibantu oleh Belanda.
[7] Yang dimaksud penulis ialah Tuanku Maharajo Lelo, mengenai pembantaian terhadap keluarga kerajaan di Pagaruyung masih kontroversi dan belum didapat duduk perkaranya. Hal ini karena sumber-sumber Belanda dan sumber pribumi yang pro Belanda (contoh: Fakih Sagir si Raja Kafir) mendeskritkan kelompok Kaum Putih (Paderi).
[8] Sekelompok penghulu yang dipimpin oleh Raja Alam sendiri, namun fihak penghulu dan Raja Alam berkilah bahwa perjanjian tersebut sekadar muslihat karena mereka sama sekali tidak memiliki wewenang menyerahkan seluruh tanah Minangkabau kepada sesiapapun. Namun para penghulu dan Raja Alam tiada tahu bahwa Hukum Dibuat Oleh Yang Menang. Dari segi hukum yang berlaku di Minangkabau memang tidak sah, namun dari segi hukum Belanda sah dan ini menjadi pembenar bagi Belanda atas tindakan mereka di Minangkabau. Selengkapnya silahkan baca Rusli Amran. Sumatera Barat Hingga Plakat Panjang.
[9] Van Den Bosch melihat secara langsung jalannya perang dan kekalahan pasukannya di dekat Bukit Tinggi membuat dia marah sehingga mempercepat keberangkatannya ke Batavia. Untuk menyiasati perang yang berlarut tersebut maka diperintahkan kepada gubernurnya yang berkedudukan di Padang yang bernama Michilsin untuk membuat strategi melemahkan semangat perang orang Melayu. Yakni dengan mengeluarkan sebuah perjanjian yang dinamai dengan "Plakat Panjang" pada tanggal 25 Oktober 1833. Bagi rakyat Minangkabau ini merupakan tanda damai dari Belanda namun bagi Belanda ini hanya sekadar Muslihat. Baca selengkapnya Rusli Amran. Sumatera Barat Hingga Plakat Panjang
[10] Kisah kematian Tuanku Tambusai memiliki beberapa versi, versi lain menyebutkan beliau berhasil menyelamatkan diri ke Tanah Semenanjung.
================
Baca Juga:
- Perang Candu di Minangkabau
- Nama Paderi Buatan Orientalis Sekuler
- Paderi antara Fakta & Khayal Orientalis
- Menangkal Penyelewengan Sejarah oleh Kaum Sekuler
- Tuanku Tambusai
- Bagaimana Penjajah Belanda Memperlakukan Tuanku Imam Bonjol
- Berbagai Versi Harimau Nan Salapan dalam Penulisan Sejarah
- Perang Saudara di Pagaruyung, dari kerajaan menjadi kesultanan
- Plakat Panjang dalam Bahasa Minang
- Baron Markus Hendrik de Kock
- Paderi di Mata Belanda